KION is op 1 juli 1993 opgericht op initiatief van de gemeente Nijmegen. In totaal werden er 32 stichtingen voor peuterspeelzalen en kinderdagverblijven samengevoegd tot Stichting Kinderopvang Nijmegen (KION). In de loop der jaren zijn we uitgebreid naar de omliggende gemeentes. In 2018 vierden we ons 25-jarig bestaan. Ons zilveren jubileumprogramma stond bomvol met activiteiten voor kinderen, ouders, partners en medewerkers. Alle evenementen stonden in het teken van 'Het geluk van kinderen'. Het was een bijzonder jaar met feest én met inhoud.

Jubileum

Een jaar lang feest

FEBRUARI

De première

De aftrap van het jubileumjaar vond plaats op 1 februari in CineMec Nijmegen met medewerkers van KION. Het bioscoopscherm leende zich fantastisch voor de onthulling van het jubileumprogramma. Bestuurder Eddy Brunekreeft maakte van de gelegenheid gebruik om het strategisch beleid 'Volle maan' aan de medewerkers toe te lichten. Berthold Gunster zweepte de zaal nog eens op met zijn voorstelling ‘Lastige kinderen, heb jij even geluk’. Tijdens de Première maakte de nieuwe KION-mascotte Kik zijn opwachting. Hij vierde het hele jaar feest met de kinderen!

Kik & Kaat

Talentenpost

KION-mascotte Kik en zijn vriendinnetje Kaat stuurden maandelijks Talentenpost naar de kinderen van onze locaties. Kik had een lied gemaakt en wilde daarbij een videoclip opnemen. Maar een popster ben je niet zomaar, daarvoor moest Kik eerst nog verschillende vaardigheden oefenen. In de Talentenpost stonden veel uitdagende oefeningen die iedere keer inspeelden op een ander ontwikkelgebied. De kinderen gingen onder meer aan de slag met zang, dans, tekstschrijven, rekwisieten maken en acteren. De Talentenpost ging telkens vergezeld met een grappig filmpje waarin Kik en Kaat het thema van de maand levendig uitbeeldden. Door Kik te steunen in zijn ontwikkeling, leerden de kinderen zelf ook spelenderwijs nieuwe vaardigheden.

MAART

Partner bijeenkomst

De samenwerkingspartners van KION en collega kinderopvangorganisaties kwamen op 14 maart naar LUX Nijmegen om gezamenlijk ons jubileum te vieren. Het programma draaide om het Geluk van kinderen, de burgers van de toekomst! Want, zo vertelde Eddy Brunekreeft “daar draait ons werk om”. De aanwezigen werden getrakteerd op bijdragen van Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen en Heidy Knol, directeur van Brancheorganisatie Kinderopvang. Zij sprak over de rol van kinderopvang bij de ontwikkeling van kinderen. Tot slot onthulde gelukscoach Leo Bormans welke stappen je kunt nemen naar een gelukkig bestaan.

Leer kinderen niet alleen focussen op wie ze zijn, maar ook op wie ze kunnen worden.

MAART

KION Kinderloop

Wij zijn fan van sporten en bewegen! Dat is gezond en daar voel je je lekker bij. Om zoveel mogelijk kinderen in beweging te krijgen, werd KION in het jubileumjaar voor een periode van drie jaar hoofdsponsor van de kinderloop van stichting Zevenheuvelenloop. De KION Kinderloop vond plaats in de ochtend van 18 maart 2018, voorafgaand aan de Stevensloop.

Ongeveer 500 kinderen trotseerden de kou om mee te doen aan deze Nijmeegse hardloopwedstrijd. Luid aangemoedigd door ouders en mascotte Kik renden de kinderen 500 of 1000 meter door het Nijmeegse centrum. Na de race kregen alle lopers hun medaille uitgereikt op Plein ’44 dat voor die dag was omgedoopt tot het KION Kinderplein.

In het leven van kinderen behoren vaak de ouders en de pedagogisch medewerkers allebei in de top van mensen die ze het meeste zien. En dus leggen kinderen automatisch hun behoefte aan bescherming bij die mensen.

APRIL, JUNI & NOVEMBER

Thema-avonden met Steven Pont

Opvoeden is een hele klus. KION helpt ouders daar graag bij. Op 10 april organiseerden we een thema-avond met gastspreker Steven Pont. Hij legde uit wat kinderen nou echt gelukkig maakt. Namelijk dat ‘waar geluk’ wordt bepaald door de kwaliteit van relaties met anderen. Dat opvoeders, ouders en pedagogisch medewerkers een cruciale rol spelen bij de ontwikkeling van het zelfbeeld van kinderen. Dat we hen moeten voorbereiden op het leven en dat we dat het beste doen door ze zelf dingen te laten ervaren. Geen eindeloze instructies, geen risico’s vermijden, maar kinderen begeleiden bij het maken van hun eigen keuzes en voor ze klaar staan als ze je nodig hebben.

De zaal in De Lindenberg zat binnen de kortste keren vol. Vandaar dat er een tweede thema-avond met Steven Pont werd georganiseerd op 18 juni in CineMec, met nog eens plaats voor 700 ouders. Op 14 november kwam Steven Pont een derde keer langs, ditmaal voor KION-medewerkers. De laatste thema-avond stond in het teken van het hechtingsproces van kinderen.

SEPTEMBER

Kinderfestival KION in de Zon

Wie jarig is viert feest! En hoe… Op 16 september trakteerde KION alle gezinnen uit Nijmegen en omgeving op een gezellig dagje uit. In Openluchttheater de Goffert en het omringend terrein was een intiem kinderfestival gecreëerd met onder andere theater, muziek, wetenschap, circus, virtual reality, turnacts, schilderworkshops, foodtrucks en een marktje. Voor iedere leeftijd viel er wel iets te beleven. Met 9.100 bezoekers was het kinderfestival KION in de Zon een groot succes.

Bestuurder Eddy Brunekreeft was overweldigd: "KION laat zich hier echt van zijn mooiste kant zien. Deze 9.100 bezoekers zijn allemaal ambassadeurs voor KION. We mogen er trots op zijn wat we in 25 jaar hebben bereikt." KION in de Zon was een cadeau van ons aan alle inwoners van Nijmegen en omstreken als dank voor het vertrouwen dat zij KION in de afgelopen 25 jaar hebben gegeven.

NOVEMBER

Opnames videoclip

Na maanden van oefenen kon Kik eindelijk zijn videoclip opnemen voor het KION Clublied. Dat deed hij samen met zijn vriendinnetje Kaat en 36 enthousiaste kinderen in de leeftijd van 1 tot 10 jaar. De opnames vonden plaats in voorzieningenhart De Klif en kindercentrum Ondersteboven. Met de video-opnames wilden we de kinderen een unieke ervaring aanbieden. Een regisseur en cameraploeg stonden klaar om de popsterren in de dop te begeleiden naar hun sterrenstatus. De videoclip van het KION Clublied was het slotstuk van de Talentenpost.

2018 in vogelvlucht